EyeBlog עין ורודה (דלקת הלחמית)
עין ורודה (דלקת הלחמית)
Cancel

עין ורודה (דלקת הלחמית)

עין ורודה, או דלקת הלחמית, במחלת עיניים המתבטאת באודם, קרע, גירוד או הפרשה של העין הפגועה. זה יכול להיות מדבק מאוד. למעשה, כתואר ראשון בקורנל, אני זוכר מגיפה של עין ורודה שתפסה את תשומת לבם של כלי התקשורת. התפשטות המחלה נועדה בסופו של דבר לספריה הראשית של התואר הראשון, וליתר דיוק, לסט מחשבים ציבוריים המקושרים למדפסות הנפוצות.

במאמר זה אעשה זאת

  • הסבר מה זה דלקת הלחמית,
  • הראה כיצד להבדיל בין סוגים שונים של דלקת הלחמית,
  • תאר מספר אפשרויות טיפול סטנדרטיות, ו
  • רשום כמה אמצעי מניעה שתוכלו לנקוט כדי לעצור את התפשטותה.

מהי דלקת הלחמית?

הלחמית הוא סרט שקוף דק המכסה את פני השטח הקדמיים של גלגל העין (הוא מכסה את “לבנות העיניים”). זהו מחסום פיזי המגן על העין מפני פתוגנים חיצוניים. כמו רוב רקמות המחסום, הלחמית יכולה להידבק או דלקתית, וכתוצאה מכך דלקת הלחמית.

סוגים של דלקת הלחמית

ישנם סוגים רבים של דלקת הלחמית, אך לשם הבהרה אחלק אותם לשתי קטגוריות: זיהומיות ו אלרגיות. דלקת הלחמית זיהומית יכולה להיגרם על ידי נגיף ** ** או על ידי ** חיידק **. לרוב (~ 70-90% מהזמן) דלקת הלחמית זיהומית נגרמת על ידי נגיף.

קביעת סוג דלקת הלחמית

סוגים של דלקת הלחמית

סימנים של דלקת הלחמית הנגיפית

דלקת הלחמית הנגיפית נגרמת לרוב על ידי אותו נגיף אדנווב הגורם לזיהום בדרכי הנשימה העליונות, ולכן הצטננות במקביל או לאחרונה אינה נדירה. דלקת הלחמית הנגיפית מדבקת מאוד - סימן מספר לסיפור הלחמית הנגיפית הוא התפשטות הזיהום מעין אחת לשנייה, או לחברים אחרים באותו בית או סביבת עבודה.

סימנים של דלקת הלחמית החיידקית

אמנם קשה להבחין בנגיפי ובדלקת הלחמית של חיידקים, אך האחרונים נוטים לקבל פריקה רירית בצבע כבד יותר בהשוואה לראשון.

סימנים של דלקת הלחמית האלרגית

דלקת הלחמית האלרגית נוטה להשפיע על הסובלים מאלרגיות (אבקה, אבק) ובולטת יותר בעונתיות. לעתים קרובות דלקת הלחמית הזו קשורה לנזלת, זמן האביב ומבריקים אלרגיים בפנים.

טיפול בדלקת הלחמית

הטיפול בדלקת הלחמית תלוי בסיבה הבסיסית שלה.

  • דלקת הלחמית הנגיפית משתפרת רק עם הזמן (אנטיביוטיקה לא תעבוד).
    • חריג: במקרה הנדיר כי דלקת הלחמית נגרמת על ידי נגיף הרפס סימפלקס, האופטמולוג שלך עשוי לרשום תרופה אנטי-ויראלית.
  • דלקת הלחמית החיידקית משתפרת באופן דרמטי עם אנטיביוטיקה.
  • דלקת הלחמית האלרגית משתפרת על ידי חיסול פיזי של האלרגן ועם מתן טיפות אנטי-היסטמין.

הערה: ישנם טיפולים נוספים לדלקת הלחמית, כולל סטרואידים קלים ובטאדין עיניים, אך טיפולים כאלה ניואנסים יותר והם חורגים מתחום המאמר.

בכל המקרים של דלקת הלחמית, ** טיפול תומך עם קרעים מלאכותיים מלאים ודחיסות מגניבות ** יכולים לגרום למטופל להרגיש טוב יותר מנקודת מבט נוחה. לרוב, תסמיני דלקת הלחמית נפתרים בעצמם תוך שבוע. **

אמצעי מניעה

זכור כי דלקת הלחמית הנגיפית מדבקת מאוד, ולכן יש להקפיד על הגבלת המגע הגופני עם העין הפגועה ואנשים אחרים בסביבה חברתית. דאג ל:

  • הימנע מלגעת בעין ושטוף ידיים לעיתים קרובות.
  • החלף לעתים קרובות את המגבות, המצעים הכביסה והמצעים שלך.
  • החלף את כל הקוסמטיקה לעיניים בהן השתמשת ואל תשתף עם אחרים.
  • הימנע מבריכות שחייה.

הערה: דלקת הלחמית מתפשטת בקלות במים מזוהמים, לכן הימנעו ממסיבות מימיות כמו בריכות, ג’קוזי, פארקי מים ואגמים. בנוסף, כלור וכימיקלים אחרים במים שטופלו עלולים להחמיר את גירוי העיניים.

רשימה מקיפה של אמצעי זהירות ניתן למצוא כאן: מניעת דלקת הלחמית CDC.

ראה מומחה

מאמר זה מיועד למטרות חינוכיות בלבד ואין להשתמש בו כתחליף לייעוץ רפואי מקצועי.

אפילו בקרב רופאים עדיף לפנות לרופא עיניים לעיניים ורודות. מומחי עיניים מסוגלים להבחין טוב יותר בין שלל התנאים שיכולים להתבטא באודם ולטפל במצב הבסיסי באופן הולם. אמנם בדרך כלל נקבעים טיפות עיניים של Visine או אנטיביוטיקה על ידי אנשים שאינם מומחים, אך טיפול כזה לא יתאים לדלקת הלחמית הנגיפית הנפוצה. אכן [מחקר] (https://www.nytimes.com/2017/06/22/well/live/antibiotic-eye-drops-often-unhelpful-for-pinkeye.html) בכתב העת רפואת עיניים מצאתי את זה:

“בהשוואה לאנשים שנראו על ידי רופא עיניים, אלה שראו רופאי ילדים, רופאים בפועל במשפחה, רופאים מתמחים ורופאים בחדר המיון, היו בעלי סיכוי גבוה פי שניים לשלושה אנטיביוטיקה.”

אז בפעם הבאה שאתה או חבר חווים עין ורודה, דאג לפנות לרופא עיניים.

This post is licensed under CC BY 4.0 by the author.